Here we go again! Yep, we gaan naar Amerika. What else? . Wij zullen deze keer wederom naar Florida afreizen. En wij zijn Wop, Esther, Shannon & Ashley. 2x maal 45 een keer 17 en 12. Uiteraard beginnen de voorbereidingen al maanden van te voren. Wij zijn enorme Amerika verslaafden, dus willen het maximale uit onze vakantie halen, maar wel in de juiste proportie. Dus geen reis ala Japanners!

Wij hebben een afspraak met Mickey Mouse en zijn vriendjes, krijgen bezoek van Richard & Jacqueline, pakken op 21 augustus een bijna totale (90%) zonsverduistering mee en gaan op zeker een of meerdere ma(a)len eten bij Outback Steakhouse. Wij hebben een 14dagen Ultimate ticket voor alle Disneyparken en daar bij hoort ook een Fastpass, waarmee je sneller in attracties kan. Wil het feit dat wij die dertig dagen van te voren al kunnen plannen. Bijna dagelijks loggen we in om de meest populaire attracties alvast te reserveren.

Het schema is uiteraard al klaar, wij zouden er een rustige vakantie van maken, maar toch wil je plannen en dingen gaan zien. Conclusie, dagen tekort!

Fastpass plannen is al begonnen

Donderdag

De voorbereidingen kunnen nu echt worden afgerond. Vanmiddag afscheid genomen van mijn collega’s. De belangrijkste dingen staan al klaar en ingepakt. Nog even flink lopen shoppen bij de Appie voor de achterblijvende huisdieren, zodat deze niet zonder levensmiddelen komen te staan de aankomende weken. Mijn (Wop) zuster Heidy neemt de honneurs waar en houdt een oogje in het zeil. Gelukkig houdt onze altijd behulpzame buurman haar weer een beetje in de gaten 😉

Dankzij Remco, die lid is van de besloten Facebookgroep Amerika voor iedereen, ben ik al in het bezit van een zogenaamde Transponder. Deze plak je achter je autoruit en registreert alle tolpoortjes waar we langs rijden en het is ook nog eens goedkoper. De aankomende dagen gaan wij de puntjes op de welbekende I zetten en hopen dat jullie meelezers (Dank daarvoor!) een beetje mee kunnen genieten!

Vrijdag

Terwijl Esther om half zeven op station Zuid staat om in de trein te stappen voor haar laatste werkdag, slaap ik uit op mijn vrije dag. Althans dat was de bedoeling. Iets met een biologische klok zorgt ervoor dat ik voor zeven uur klaar wakker ben. Na een beetje te hebben gesuft en gezapt langs een paar onduidelijke kanalen op tv, stap ik er toch maar uit.  Koffie, broodje en verder met de laatste voorbereidingen.  De kids worden ook nog even aan het werk gezet, want er gaat even een grondige gezamenlijke schoonmaak-lap door het huis. Terugkomen in een “vies” huis staat namelijk niet op het verlanglijstje. Terwijl wij bezig zijn laden we de laatste apparaten even flink op. Hierna worden de laatsten items aan de koffer toegevoegd en staat eigenlijk alles al klaar. Met andere worden: als we morgen zouden moeten vertrekken, zou dat geen probleem zijn. Morgen enkel nog even op verjaarsvisite bij zus Heidy, haar de laatste instructies geven en daar direct de hond achterlaten… Dan moet het goed komen!  Wij hebben er zin an!

Zaterdag

Pre-vakantie-stress, het woord kon ik nog niet, maar zo noemt mijn oudste dochter het. Vaders en moeders die druk bezig zijn de laatste spullen bij elkaar te rapen en “ruzieën” over de cijfercode van het TSA-slotje. Ik probeer online in te checken bij American Airlines, het lukt niet. Niet via de App (waar ik eerst drie keer dezelfde gegevens ingevoerd had om er achter te komen dat het niet werkt) en niet via de website. Nou, dan morgen maar aan de balie op Schiphol. Ik zie dat de stoelen al zijn toegewezen, dus zitten kunnen wij in ieder geval.

Zondag

De wekker op half zes. Iedereen stapt vrolijk en volijk een vol goede moed het bed uit. Alles gecheckt in huis, stekkers er uit ramen en deuren op slot en gaan. In ongeveer een uur rijden we naar Aalsmeer, om de auto te parkeren bij Automotel. (€79,- voor 19 dagen) Ik vind al snel een plekje niet al te ver weg van het ophaal punt. Als enige in een grote shuttle bus rijden wij in een kwartiertje naar de vertrekhal.

Snel vinden wij de incheckbalie van American Airlines. In tegenstelling tot het proberen online in te checken van gisteren, gaat het inchecken vandaag zonder problemen. Twee koffers gaan de bagageband op, waarvan wij zeker weten dat dit er op de terugweg minimaal drie zijn.  Bij de security is een wachttijd van 5 tot 10 minuten. Het gaat soepeltjes. Ook bij de check van de Marechaussee hoeven wij niet al te lang te wachten.

Wij doen nog even een sanitaire stop, eten even op zijn Amerikaans een Breakfast MacMuffin bij de Mac om toch een klein bodempje in de maag te creëren. Hierna begeven wij ons naar gate D10 en kunnen rustig aan wandelen, want het blijkt dat de vertrek tijd van ons vliegtuig met 20 minuten is uitgesteld…..

Uiteindelijk gaan wij rond half twaalf de lucht in. Naast mij zit een zit een aardige Duitse man, die in zijn beste Engels een praatje met mij maakt. De stoel naast ons is leeg, dit geeft ons extra opslag ruimte en geen ellebogen-ruzies op. De Duitser vertelt dat hij eigenlijk gisteren had moeten vliegen. “Ik ben in Nederland in Venlo op de trein gestapt, echter ik viel in slaap. Wegens werkzaamheden aan het spoor reed de trein niet verder en keerde terug naar Venlo, ik wist dat niet. Twee uur later werd ik wakker in, ja, Venlo…“. Behalve dat ik dit van binnen best grappig vind, vraag ik belangstellend hoe hij het heeft opgelost: “Ik heb een taxi genomen. Kostte mij €150,-. Uiteindelijk was ik vijf minuten te laat voor het boarden. Ik mocht niet meer mee, dus de nacht doorgebracht in een hotel nabij Schiphol.” Een dag vakantie minder dus voor deze onfortuinlijke man.

Rode Nikes

Deze man heeft nog iets bijzonders, nou niet echt, ja eigenlijk toch wel..Hij heeft rode Nikes aan. Dat is toch niet bijzonder hoor ik je denken? Mijn zelfbenoemd lievelingsnichtje Rebecca denk daar anders over. Elke keer dat wij naar de States gaan zeurt ze de oren van ons hoofd om rode Nikes. Maat 38. Ik heb haar al eens een foto gestuurd vanuit een Nike-store met heel veel rode Nikes op een rij. En nu zit notabene een Duitser, die gisteren had moeten vliegen, naast mij met rode Nikes aan zijn voeten. Het is een teken denk ik. Zouden wij dan eindelijk die rode Nikes voor haar mee moeten nemen om van deze ‘vloek’ af te zijn?

Als wij geland zijn in Philadelphia is er werkelijk waar geen rij bij de immigratie. Wij mogen zelf een rij uitkiezen. Nou die die forse kale meneer maar, die ziet er wel gezellig uit. Ik ben als eerste aan de beurt en in de haast (ik wilde eigenlijk meneer zeggen, maar dat snappen ze niet in het Engels) geef ik als antwoord op de vraag of verboden spullen mee heb: No Ma’am…  “Excuse me?” zegt hij terwijl hij logischer wijs ietwat geïrriteerd mijn kant op kijkt. Oeps, Sorry Sir!, zeg ik er gauw achteraan.  ” Ma’am put your left four vingers on the scanner”, zegt hij. Tja, die kon ik verwachten natuurlijk. De rest van het reisgezelschap kon minder gegeneerd langs de beambte en voegt zich als snel bij de bagageband. Koffers van de band, langs de douane en weer op de band op reis naar onze eindbestemming.

Orlando

Om even over zes uur plaatselijke tijd landen we in de staat Florida. Het duurt even voordat we het vliegtuig uit zijn. Bij de bagageband moeten we ook even wachten op onze koffers. Het staat in schril contrast tot het wachten bij de balie van Budget Autoverhuur. Tergend langzaam gaat de rij voetje voer voetje vooruit en soms helemaal niet. Het lijkt er op dat sommige klanten wel een half uur bij de balie staan en met twee en soms drie medewerkers gaat het dus inderdaad niet erg snel. Als ik eindelijk aan de beurt ben vraagt de dame achter de balie:” What kind of insurance would you like?” Welke verzekering ik wil? Ik maak haar met vier woorden duidelijk dat wij alles al van te voren hebben geregeld. “Would you like navigation? About our gas-options?” Even snel is het haar duidelijk dat aan ons reisgezelschap geen extra dollars valt te verdienen. Met nog geen vijf minuten heb ik het contract in handen.

Als wij de ruime rode Subaru oppikken rijden we in een half uurtje naar ons hotel voor de eerste nacht. Koffers dumpen en even opfrissen. Aan de overkant van de straat is namelijk een Outback Steakhouse, een van onze favoriete eetgelegenheden, Richard & Jaqueline, die al een week in Florida zijn, zitten buiten op ons te wachten. Gezamenlijk genieten wij van deze welverdiende maaltijd na een lange reisdag,. Tegen 11 uur gooien we de deur van de hotelkamer open. De kids liggen al  snel plat en niet veel later hoor ik ook niets meer aan rechterkant. Esther is de reis aan de binnenkant van haar ogen aan het bekijken…..

Maandag

Rond een uur of twee ’s nachts even wakker, sanitaire stop en terug naar bed. Dit vol wetende houden tot bijna half zes. Dan is iedereen eigenlijk wel klaar met slapen. Vanwege het tijdsverschil is dit geen verassing. We starten rustig op en zorgen dat we rond zeven uur aan het ontbijt zitten. Als u het leuk vindt mag u ons feliciteren vandaag,. Het is namelijk onze 21ste trouwdag! Reacties hoe het in godsnaam mogelijk is dat Esther is zo lang vol houdt etc. kennen wij na 21 jaar huwelijk wel. Een leuke felicitatie wordt veel meer gewaardeerd 🙂

Na het ontbijt rijden even naar Celebration, het bekende Disney stadje waar wij al vaker zijn geweest. Bij de Starbucks bestellen wij een aantal koffie-achtige lekkernijen, en nuttigen deze heerlijk aan de rand van het water in de zon.

Na een half uurtje rijden we terug naar de 192 een belangrijke verkeersader in Orlando. We bezoeken even een giftshop. Zeg,maar een winkel voor ze “made in China” producten voor teveel geld aan je willen verkopen. Toch kopen wij er iets: Een bandana om te dragen in het zwembad, anders verbrand ik mijn kale knijter in de zon, en een opblaas-basket voor in het zwembad.

Magic Bands

Eenmaal in de auto rijden we naar de Lake Buena Vista outlets. Wij zijn op zoek naar Magic Bands. (die kan je in plaats van kaartjes gebruiken in de Disneyparken) Helaas vinden wij ze hier niet. Shannon, dochterlief, wil nog even naar de Levi-store, zij slaagt daar voor een veel te grote spijkerjas. “Nou, dat vind ik gewoon leuk”  Ok, het zal wel… Wij verplaatsen ons naar de Florida Mall, want bij de Disneystore zullen ze deze wel hebben. Niets is minder waar. Toch kopen wij iets;zZes cupcakes bij Carlo’s bakery, die puzzelen wij later op ter ere van onze trouwdag.

We bellen met Richard, die aankomende week bij ons vakantie verblijf in Inverness logeert, hij weet dat de Outlets aan international Drive wel nog een stapel Magicbands heeft. Eigenlijk hebben wij helemaal geen zin meer om nog een winkel te bezoeken, maar omdat wij morgen naar Animal Kingdom gaan, willen wij deze toch wel graag hebben. In iets meer dan een kwartier rijden wij naar de outlet. Het duurt even voordat wij een parkeerplaats vinden. Hey daar komen ook Ricard en Jacqueline aangereden!  Niet zo verwonderlijk, want wij hadden hier afgesproken. Zij hebben redelijk snel een parkeerplek te pakken. Ik hoef niet meer uit te leggen dat het erg druk is in de winkels. Terwijl de volwassen dames even de tijd vullen bij de Victoria secret outlet, lopen Richard en ik met de minder volwassen dames ven naar de Disney winkel aldaar.

Verhip! Daar liggen nog tientallen Magic bands, alleen in de kleur paars. Deze zijn slechts $4,- per stuk , terwijl ze in de parken beginnen bij $15,- We pakken er vier en personaliseren ze met een Disneyfiguurtje. Hup, klaar er mee, Snel naar de auto, tenminste dat zou je denken. We moesten eerst nog even langs de kassa bij de Victoria secret.

Inverness

De komende twee weken verblijven wij op het golfresort van van der Valk in Inverness. Onze gasten, blijven even een ruim een week bij ons. Voordat wij de sleutel ophalen, raken we wat dollars kwijt bij de plaatselijke Walmart. Een mens moet toch eten. Met een grote kar vol proviand, reken we af en laden de auto vol. Binnen 15 minuten rijden we het park op en settelen wij ons al gauw bij onze “vertrouwde” woning. Hier zaten wij namelijk twee jaar geleden ook. De avond brengen we door met een gezellige BBQ en een poolparty. De tijd tikt rustig weg en het vakantie gevoel valt ons ten deel. Yep, we zijn ‘Thuis’ !

Dinsdag

Het vroeg wakker zijn i.v.m. de de jetlag valt mee.  Rond een uur of zeven. Ik duik de keuken in voor een uitgebreid ontbijt: eiren, spek, bonen, toast, de hele reutemeteut. Tegelijkertijd leg ik uit aan de aanwezig personen dat dit geen dagelijks ritueel is. “Jammer!” klonk het vanuit verschillende hoeken. Na een heerlijk relaxt ontbijt maken wij ons klaar voor een dagje Disney’s Animal Kingdom, Richard & Jacqueline (Onze gasten, weet je nog), kiezen voor een dag Universal.

Tegen half twaalf arriveren wij bij de poort van Disney’s Animal Kingdom. Ik zwaai met mijn creditcard op de parkeerkosten a $20,- te betalen. ” This one is on me!”  zegt de goedlachse dame in het kassa-hokje. Gratis parkeren dus! Zonder tegenstribbelen parkeren wij bij het vak Peacocock six  op zo’n vijf minuten lopen van de hoofdingang. Onze magicbaands werken perfect. Het is druk in het park, erg druk. Des ondanks kunnen wij bijna alles doen wat wij wilden doen. De magicband in combinatie met de Fastpass+ werkt super. “Dat is nog eens een handig ding!” roept Ashley, als we binnen vijf minuten in de attractie zitten.

Animal Kingdom

Ze gaat vreemd!?

Mijn vrouw maakt avances met een Amerikaanse dude met grote oren in een safari-pak. Terwijl zij dat doet pak ik zijn vriendin even stevig vast. Dit echtpaar zijn niet zo honkvast, want niet veel later staan ze al weer met anderen te knuffelen. Afijn, back to life.  We willen graag de attractie “Avatar flight of passage” doen, deze schijnt erg indrukwekkend te zijn. Wij zijn niet de enige die er zo over denken. Er is een wachtrij van twee tot drie uur!  Hmm,  dit is toch even te veel van het goede. Wij besloten ergens anders de komende periode bij de opening van het park vooraan te gaan staan, de zogenaamde “Rope Drop” om dan als eerste naar de immens populaire attractie te gaan. Wordt vervolgd,…

Rivers of light

Als er iets is wat je niet mag missen in Animal Kingdom is het de avondafsluiting ” Rivers of light”, Prachtig! Ga dit dus zien! Muziek, bootjes, waterfonteinen, lasers, alles tegelijk. Na deze unieke presentatie lopen we richting de uitgang. Het is is inmiddels als bijna tien uur. De auto staat nog keurig te wachten op Peacock six en in 90 minuten rijden wij terug naar ons vakantiehuis in Inverness.

Rivers-of-Light-disney

Universal

Kent u dat verhaal van die twee die naar Universal zouden gaan? Nou, die gingen niet! Bij thuiskomt bleek dat onze gasten het in de ochtend “te” rustig aan hadden gedaan, zodat de effectieve tijd in het pretpark aanzienlijk verkort werd. Afijn, morgen gaan ze in de herkansing.

Woensdag

We zitten alweer op dag vier van onze vakantie in Florida.  Om half acht staan wij op en ook Richard & Jacqueline sluiten zich bij ons aan. Het ontbijt is dit keer niet ‘Home Made’, maar deze nuttigen wij bij Joe’s Family restaurant. Voor ongeveer $9,- per persoon hebben wij genoeg voedsel in ons buikje om de komende uren vooruit te kunnen. Omdat zij nu wel vroeg zijn, rijden de Universal-gangers nu wel richting Orlando voor een bezoekje aan Harry Potter. Onze familie doet vandaag rustig aan. Vermaken ons enige tijd bij het zwembad en ik neem uitgebreid de tijd om het reisverslag en de foto’s even te verwerken. We zien wel wat de dag ons nog meer gaat brengen.

Onze huurauto voor de vakantie villa

Walmart

Tegen een uur of een hebben wij besloten dat wij vandaag niet zo heel veel gaan doen. Het wordt een ritje naar de Walmart. Lecanto is de naam van de plaats waar deze vrij nieuwe Walmart staat. Aangezien wij vandaag thuisblijven wordt er ook proviand voor de BBQ ingeslagen. Nadat wij een uur in deze grote supermarkt hebben rondgelopen wordt het tijd om af te rekenen. Dit doen de dames, en voor Shannon met haar “Albert Heijn Bliep ervaring”, bij de zelfscan. Helaas voor ons loopt het idiote apparaat tot twee keer toe vast en moet er een medewerker bijkomen.

Op de parkeerplaats wordt ik aangesproken door een oudere man: “Brooklyn!” roept hij. Ik kijk wat verbaasd op. “Yeah, Brooklyn. On your shirt” en voordat ik naar mijn shirt kon kijken wist ik al dat hij altijd zijn auto bij de brandweer parkeerde, omdat gewone parkeerplaatsen te klein waren.  Hij is 72, en in mijn optiek verlegen om een praatje als hij vervolg: ” You ever heard of Marvin Gaye? I made music with him!’ Ok, zeg ik. Nice… en voordat wij diepgaande gesprekken konden hebben over muziek, was hij alweer aan het vertellen dat hij bij de marine had gezet. Oh en toen hij eenmaal wist dat wij uit Nederland kwamen: ” Oh I lived there for five years. Where’s the navy based?” Nou,. dat is in Den Helder zei ik, my home town. “Yeah , that place!” Yeah, right dacht ik….

De beste man was goed in vertellen en liet ook terloops nog even zijn fluit zien.  Fluit? Hij had twee fluiten van bamboe in de auto liggen en liet even zijn kunsten horen. Tegelijkertijd dacht ik, ok nu wordt het echt tijd om in de auto te stappen. Toen wij hem uiteindelijk hadden afgewimpeld (sorry meneer), seinde hij nog even dat ik mijn autoraampje naar beneden moest doen. ” Sir, you make my day a little bit better today, thank you for that!”  Your Welcome, sir.. riep ik hem na terwijl ik langzaam en glimlachend uit het parkeervak reed.

BBQ

De rest van de dag brengen wij daar aan de rand van het zwembad. De BBQ gaat aan en er wordt ook daadwerkelijk gezwommen, Rond half tien beginnen de kids een beetje in te storten. “Pap, zal ik iets stoms zeggen. Ik ben moe”, zegt Shannon. Niet veel later kruipt ze haar bed in. Ook Ashley komt in haar slaapkleding gedag zeggen. De twee oudste genieten nog even van het heerlijk vakantie gevoel met een geur-kaarsje op tafel (Peaceful Waters), een lekker muziekje en een daarbij behorend drankje. Morgen naar Magic Kindom, Disneyworld!

Donderdag

Rond 06:15 uur wakker. Ik besluit om even mijn aflevering van Breaking bad af te kijken en Esther springt nog voor zeven uur het bed uit. Na weer een interessante aflevering van deze serie op Netflix, besluit ik om even lekker een frisse ochtendduik te nemen in het zwembad. Niet veel later heb ik gezelschap van Ashley,..  Esther houdt zich bezig met het ontbijt en langzaam is er teken van leven van onze nachtbrakers die gisteren een dag Universal hebben beleefd. Na het ontbijt, hup de auto in en op zoek naar Mickey en zijn vriendjes!

Dit verhaal wordt dagelijks aangevuld

Florida 2017 – Verslaafd aan de USA

Print Friendly, PDF & Email

door USA4ALL leestijd: 13 min
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!En blijf op de hoogte van interessante USA artikelen!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
En blijf op de hoogte van interessante USA artikelen!

Blijf op de hoogte van de nieuwste artikelen en acties.
(U ontvangt geen reclame!)

U bent aangemeld! Er is een bevestigingsmail aan u verzonden.